van-p-naar-r.reismee.nl

Der Reiz der Reise!

Beste familie, vrienden, kennissen en buren,

nog even dan is het zover -ik vertrek. Laat ik maar meteen wat beschouwelijk beginnen met mijn eerste blogbericht. Want hoe noem je je reisblog? Bert reist naar Rome bijvoorbeeld. Is alles- en nietszeggend tegelijk. Van P naar R leek me wel aardig voor het adres van mijn blog - maar het mist nog wat. En dát moet dan maar de titel van mijn eerste bericht worden én het motto voor mijn hele reis. De filosofe/schrijfster Joke Hermsen citeert in haar Melancholie van de Onrust de Duitse filosoof Ernst Bloch, die een tekst over reizen de titel meegaf: Der Reiz der Reise.Een prachtige woordspeling, die als woordspeling (klankspel eigenlijk) niet te vertalen is. Reiz betekent aantrekkingskracht, maar ook prikkel - precies wat deze reis bij me oproept: een geweldige aantrekkingskracht om op pad te gaan, het trekt me steeds meer- maar anderzijds (letterlijk ander-zijds) ook een prikkel, een impuls om op pad te gaan. Waarom eigenlijk? Ik heb er (gelukkig) geen sluitend antwoord op, maar de woorden van Bloch geven een richting aan: 'de reis moet vrijwillig zijn, en geen (...) verplichtingen of andere externe nuttige doelen kennen'. De reis, zo vat Hermsen de woorden van Bloch samen, moet louter aan het verlangen beantwoorden te vertrekken van daar waar we zijn. Reizen wordt het evenbeeld van de vrijheid om op belangeloze wijze na te denken, te verbeelden en te dromen en van daaruit ons zelf opnieuw te naderen. Zoiets dus - en nog meer. Er zal m.a.w onderweg iets gebeuren, dat ervoeren Bea en ik ook al in 2009, uiterlijk en innerlijk. Dromen, verbeelden, mezelf tegenkomen, me aan mezelf ergeren ('weer niet opgelet en me verlopen'), genieten van ontmoetingen, de prachtige natuur en cultuur en wat niet al. Maar het is niet een extern doel ('het moet allemaal') - juist niet. De Reiz der Reisezit 'm juist daarin dat niet iets concreets me aantrekt, of prikkelt - het is open, spannend. Want dromen, verbeelden is niet concreet en genieten en ontmoeten is niet te plannen - het tegenovergestelde trouwens ook niet. Belangeloos op pad gaan - de reis is of heeft een doel in zichzelf.

Daar past een andere fraaie Duitse uitspraak bij, die we elkaar thuis regelmatig voorhouden ter relativering van wat ons bezighoudt of van waar we ons druk om maken: deine Sorgen möcht' ich haben! In z'n heerlijke nuchterheid ook weer niet te vertalen. Waar maak jij je druk om - komt in de buurt. De Reiz der Reise zit 'm misschien ook wel daarin: een mate van zorgeloosheid, waarbij die zorgen worden gereduceerd tot 'waar slaap ik vanacht'. Ik moet van A naar B, of van K naar M - daar kom ik wel, desnoods wat later dan gedacht, maar waar slaap ik?! Dat is soms spannend en ontspannend tegelijk. Maar we hebben de ervaring, en niet alleen wij - ook vele anderen die me zijn voorgegaan: vertrouwen werkt op één of andere wijze. Het reduceert in ieder geval de zorgen. Die Sorgen möcht' ich haben - voor een tijdje. Dat er onderweg nog wel wat bijkomen is te verwachten, maar daar kan ik me nu niet mee bezig houden - dat heb ik twee jaar geleden wel geleerd.

Ik ga, met 2 jaar vertraging, vrolijk en welgemoed op pad, met melodieën en (lied)tekstfragmenten in mijn hoofd, achterlatend van wie/wat me lief is en hoop van harte vanaf de zuidkant van de Povlakte gezamenlijk met Bea het laatste stuk te reizen. Haar komts is dan ook een Reiz!

De voorbereidingskilometers zijn gemaakt, ook in m'n hoofd; de rugzak staat klaar en het afscheid voor de deur. Alles en iedereen gaat met me mee, in de virtuele rugzak van m'n hart en hoofd. Gaandeweg verdwijnen jullie (behalve één) en de dingen. Maar zoals ik ergens las: de belangrijkste dingen van het leven zijn geen dingen - en die gaan mee. Loslaten moet, maar heeft gelukkig ook z'n grenzen.

Ik lees jullie reacties graag, maar zal er slechts sporadisch op reageren - ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reisblog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Groetjes,

Bert

Reacties

Reacties

Bea

Een ontroerend mooi bericht!

Pia

Prachtig !

Steven

Mooi geschreven, en wat spannend nu de startdatum nadert!

Gerhard

Ich lass mich gerne reizen! Good holl'n en weer komm'n

wouter

bijna een preek en heel mooi

Bea Slofstra

Bert, je bent er klaar voor! Nu al ben ik benieuwd naar je ervaringen.

petra

Mooie tekst. De reis is dus begonnen al lang voordat de eerste stap is gezet. Toch is er een moment waarop je reis echt begint, daar ben ik wel benieuwd naar. Hoe ga je de straat uit lopen.... enz.
Veel succes met laatste voorbereidingen.

Bert Romkes

Nou, daar gaat ie dan! Eindelijk hè. Voorbereiding, ziekte, weer voorbereiding en dan op weg. We lezen graag over al je belevingen onderweg op deze 'ontmoetingsweg'. Niets moet en je ontmoet veel en velen. Ik wens je een mooie tocht en loop graag met je mee. Buon cammino e pace e bene.
Wij zitten, onderweg naar Santa Maria di Leuca, nu vlakbij Benevento. Dat ligt op de hoogte van Napels.
Hou alles heel en goed en geniet!
Hartelijke groet,

Bert

Miep Romkes

Beste Bert,
Wat een mooi verhaal. Ik wens je heel veel goede 'Reiz-tage' en een mooie start, Vanuit het zuiden van Italië kijk ik uit naar je verhalen,
Hartelijke groet,
Miep

Henny Wiegman

Ik ben er stil van. Goede reis!

Marieke

Wàt een voorbereiding en wàt een schitterende introductie!
Dat belooft veel moois...
Lebe wohl, gute Reise!

Arie

Allemachtig Bert, door jouw tekst ben ik weer helemaal terug in de tijd van de Romantiek. Toen ging ook iedereen op reis (op zoek), daadwerkelijk (Rousseau bijv.) of in gedachten. Toch waren er in, of vlak voor, die periode ook mensen die de zin en het geluk juist zochten bij huis (in de concrete of overdrachtelijke zin). Voltaire vond die Rousseau maar niks. Zijn devies was: cultivons notre jardin. Gewoon stilzitten of -staan, dus, en niks (meer) wensen of zoeken. Eerst was ik een Rousseau-type, maar allengs ben ik in een Voltaire-man veranderd.
Toch begrijp jou en je 'drive' heel goed. Een fantastische tocht toegewenst en ... gedraag je!

Aleid Nijhoff

ben onder de indruk van je beschouwingen.
wens je veel inspiratie toe
het ga je goed

Jan en Rina Stegeman

Hoi Bert,

Bij toeval (?) ontdekte ik de site met het verslag van je indrukwekkende reis. Dat is andere koek dan liften naar Noorwegen (45 jaar geleden.......)
We gaan je volgen.
Heel goede reis gewenst!

Hartelijke groet,
Jan en Rina Stegeman

Bert

Hoe is het mogelijk Jan! Ik ben je ooit in Zwitserland tegengekomen, ik hoorde je stem en later besefte ik: dat was Jan Stegeman.
Nu hoor je in ieder geval iets van me
Groet
Bert

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!