van-p-naar-r.reismee.nl

Van de groene Vechtweiden naar de Rust

Er valt me een melodie in- ik neurie hem hardop. Een Engelse Chant is het, een psalmmelodie waar de Engelsen het patent op hebben. Even laten bezinken, dan weet ik het: psalm 23. En opeens heb ik de titel van mijn 3e verhaal, met een knipoog naar ps. 23, maar het klopt wel. Wat een prachtige streek is het vechtdal, langs nooit gehoorde plaatsjes als Rheeze; dan langs de dorre heuvels bij Hellndoorn en Nijverdal, het groene Salland in, de Achterhoek door ..... Rust, het lichaam heeft rust nodig, maar wat was het mooi en soms heet. En wat een aardige B&B- mensen zijn er toch. Een lang gesprek met twee Hardenbergers over van alles en noch wat- soms plat Sallands, dan weer ABN. Of ik Kuitertvolger ben. Ja. Ze moeten even slikken als vrijgemaakten, maar het is er niet minder gezellig onder - met bier, want het is heet.

En dan Holten! Het heeft m'n hart gestolen. De argeloze wandelaar wordt verwelkomd met grote mooi vormgegeven plakkaten over ' andere mensen' vroeger en nu en lopend door het dorp (en tot ver daarbuiten) vallen me groene kastjes aan palen op. Ze blijken informatieve historische tekstjes te bevatten tot aan nu toe, onze inzet in Afghanistan bijvoorbeeld wordt ook behandeld. Wie dit bedacht heeft verdiend zelf zo'n kastje- een poging om het beroerde want wegkwijnende geschiedenisonderwijs te repareren? Of het helpt, of de Holtenaar ze leest? Ik weet het niet, misschien een taak voor juffen en meesters de leerlingen erop te wijzen?!????(Zie foto's).

Wat doe je nou zo'n dag? Lopen, verwonderen, moe zijn, transpireren vooral - en je denkt wat af! Bespiegelingen van persoonlijke aard, van theologische aard, filosofische aard en alles daartussenin. Zoon van vrienden zei tijdje terug: lijkt me niks, dan heb je tijd om terug te denken aan wat je allemaal fout hebt gedaan in je leven! Prachtig gezien door een jong iemand. Maar er is ook tijd voor het goede, vaak vergetene.

Nu dus rust- gevonden in Kasteel Slangenburg bij Doetinchem, uit de 17e eeuw. Het is deels gastenverblijf voor het nabij gelegen klooster. Wat een verblijf, met gasten van verschillend pluimage. De dag rust doet me goed en ik heb de neiging nog een dag te blijven, maar ik doe het niet, want de rugzak opdoen wordt dan weer lastiger. Het was meer dan goed toeven hier, voor lichaam en geest. Morgen verder en daarna de grote rivieren over - een ander landschap, een andere cultuur.

Reacties

Reacties

wouter

inderdaad prachtige streek met wat heuveltjes ;wij gaan er volgend weekend fietsen; oefenen voor de zomervakantie. veel succes en plezier in de "andere cultuur" . wat afwisseling kan geen kwaad toch?

Maaike en Jan Bert

Vandaag zochten wij op de Archemerberg jouw wandelschoenzoolafdrukken. We zagen dat jij de dikke steen had verschoven. Die hebben we maar even weer teruggeplaatst. Je hebt inmiddels je rustdag genoten (brouwen de monniken hun eigen kloosterbier?) en kunt nu weer heel wat verzetten.
Woens- en donderdag zul je regelmatig van het pad af raken, want dan ben ik er weer bij.
P.s. we keken iedere dag uit naar je volgende blog. Ja, we weten het, we moeten geduld hebben en wachten. Het is tenslotte geen Netflix-serie

Piet

Een mooie week gewenst, met veel tijd voor het goede, het vergetene!

riette

Bert, wat fijn dat het goed met je gaat.. Wie weet zien we je ergens lopen in Limburg , waar wij komend midweek vertoeven. Good goan! ( hebben ze vast ook tegen je gezegd in Salland)

Koos

Het is leuk je via je blog te kunnen volgen! Weiter so! Und vergiss nicht: immer wieder das eine Bein vors andere!

Aletta

Dit zijn enkele reacties van cursisten van Vluchtelingenwerk:
- Ik wens je veel geluk met je reis. (Samar)
- Hoe gaat het met het lopen en is het veilig? (Idris)
- Ik wens je een veilige reis. (Beyene)
De andere cursisten en Rien, Anneke en ik wensen je allemaal een goede voortzetting van de reis.

GJN

Beste Bert
Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter,
alweer een kilometer!
Op weg nu naar het Vaticaan,
de wandelschoenen aan.
Tijd om na te denken,.....
een glas wijn te schenken.
Wandelend langs 's Herendreven, denkend aan het vorig leven.
Met gevulde waterfles
nu op weg naar Paulus VI.
Wij zijn benieuwd hoe het nu gaat
met deze heilsoldaat.
Valt het mee of valt het tegen?
Wandelen is toch een zegen?
Zing de liederen van de opgang
ter voorkoming van een afgang.
Immers: Hoe vrolijk gaan de stammen op
Naar Rome's Godgewijde top.
Hart. Groet en heb het goed.
GerritJ.en Matty

Chris

Ik vind dit zo dapper, zo het hele leven omhelzend, niks terugdeinzen, maar steeds weet een stap zetten naar steeds weer een nieuwe plek, een nieuw, ander moment.
Slamgenburgh ken ik heel goed, kom ik zeker een keer per jaar: om te relaxen....
En daarna weer vlug terug naar huis.
Hoed af!

Martin en Wil.

Fijn dat het zo goed gaat. Een goed begin geeft moed voor het vervolg. We hadden je tegen kunnen komen tussen Hellendoorn en Nijverdal waar wij net vakantie hebben gevierd. Het is er ook op de fiets heerlijk. Doetinchem is mijn geboorteplaats, dus ook Slangenburg is bekend.
Goede wandeling en inspirerende ontmoetingen gewenst!

petra

Alle goeds Bert. Je gaat er vast heel erg van genieten, de rivieren over en een andersoortig Nederlands landschap in. Moet je misschien kwa zang overschakelen van psalm naar meer gregoriaans? Ik weet niet of je dat ergens in je persoonlijk fundament hebt? Overigens: Als geloofsafvallige ken ik het verschijnsel: op de fiets, werkend in de tuin... ineens een Johannes de Heer lied dat opborrelt.
Erg mooi om je reis d.m.v. je blogs zo een heel klein beetje mee te beleven.

Jan en Elly

Mooie verhalen Bert, of ze nu zijn geplaatst op groene kastjes of door jou op je blog, het boeit en zet aan tot (mee)denken. Fijn om ze te lezen en zo te weten hoever je al vordert op je reis. Heel beeldend beschreven alles. We zien je gaan. Langs mooie ontmoetingen en gesprekken innerlijk mijmerend aankomen op een volgende pleisterplaats. Velen blijken de Slangenburg te kennen, ik alleen van horen zeggen. De beelden en jouw indrukken ervan zijn veelbelovend/aanbeveling voor een verblijf. We wensen je opnieuw mooie reiservaringen. Wij kijken over jouw schouders mee, vinden het prachtig om het zo allemaal mee te beleven. Tot vervolg!

Egbert en Henny

Goed van je te horen. het klinkt echt 'on the road'. Nu al. Ontmoetingen overpeinzingen. Jammer dat je de mooie heuvels bij Nijverdal niet kon waarderen. Moet je echt eind augustus terugkomen, als de heide bloeit. Weer een heel goede voortzetting van de reis en alvast een fijn weekend met Bea!

Marleen

Hoi Bert, leuk je verhalen te lezen en foto's te bekijken. Het is een mooie streek, Salland, Twente en de Achterhoek. Je beleeft het allemaal heel intens. Nu ben je misschien in Limburg aangeland. Gefeliciteerd met Bea's verjaardag. Ze is er dit weekend, begrijp ik uit de mail van Egbert en Henny, fijn. Ze is 60 geworden!
Sterkte en succes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!