van-p-naar-r.reismee.nl

Impressie van Trier

Op het gevaar af de indruk te maken een verborgen gesponsorde medewerker van 'Discover your smile' (Tui) te zijn: Trier is echt een bezoek waard! De laatste etappe hierheen was, zoals het in het Duits heet, 'nicht ohne' (niet niks): het ging alleen maar naar boven om direct nog steiler (nat!) naar beneden te gaan en omgekeerd, maar ik ben er. De drukte valt me op, net als in 2009 Florence: ik wilde meteen verder. Ik herken hetgevoel direct en kan het daarom hanteren en van de stad genieten.

Ik word gevoelig voor kleine vriendelijkheden, waar denkelijk het leven vol van zit, maar waarschijnlijk merk ik ze niet op - nu wel.Ik vond dat ik mezelf wel wat mocht verwennen met een Hotel in het centrum en had er een op het oog. Kamer vrij, maar ze hadden geen was-service en ja: een Wanderer riekt enigszins! Wat doet de mevrouw aan de balie? Eerst zoeken naar wasbedrijf in debuurt-is er niet. Dan:'ik bel wel even met een ander Hotel' ! Ja, geregeld- ik sta perplex. Ik was dus geen geldpomp voor haar, ze nam de tijd en deed haar eigen bedrijf tekort- echte service en vriendelijkheid ziet er zo uit. Even denk ik: ik blijf hier, maar de ratio ( en de zweetlucht) krijgen de overhand.

Vandaag ' zwaar' programma: was regelen onder voorwaarden (30 graden, absoluut geen droger-ik vertrouw het niet!) , kapper,om het landloperuiterlijk weer wat te herstellen en nog meer....de stad zelf bijv.

De meeste indruk maakte .......een markt-/fabriekshal! Pardon?? Ja. De Basiliek namelijk, uit de 4e eeuw;zoals ik me uit de eerste colleges van Deutschkunde herinnerde (1970!):een basiliek is inde stijl van een oude Romeinse markthal gebouwd,waar vaak ook rechtszittingen werden gehouden. In Trier had het gebouw een andere functie, maar de stijl is die van een fabriekshal -zie foto's. Frappant is hoe ikop totaal verschillende wijzen onder de indruk ben: de Dom en de Liebfrauenkirche maken indruk in hun architectuur en kunst, en de Basilica in haar eenvoud en soberheid-?het is vind ik wonderschoon, een ander vindt er waarschijnlijk niets aan.Ik ben diep 'beeindruckt' terwijl het echt een fabriek lijkt uit de 19e eeuw.

Bij een regenbui schuil ik even in een toevallig passerende boekhandel: tja,.....wie me kent weet hoe ik lijd!?

Dan nog even het huis van Marx aandoen;de droge en complete was wordt gebracht; ik bereid de volgende etappes voor (heb kaarten gekocht - want ik wil overzicht naast een GPS -schermpje) ; lees jullie hartverwarmende reacties op mijn blog- en ben klaar voor de komende week. Laat ik eerlijk zijn: ik vind het spannend, zo zonder beschreven route en dus zonder markeringen. De gps, de telefoon met pocket earth - prima, maar de gekochte Wanderkarten geven me meer rust.

Ik ga via wat kleine en mij onbekende stadjes ' 'runteran den Rhein' .

Tot de volgende blog: Auf Wiederhören.

Reacties

Reacties

Bert Romkes

Mooi verhaal weer pelgrim!
Het vertrouwen in de GPS staat en valt bij de trefzekerheid van de route op je apparaat. Daar kan geen kaart tegenop. Wel geeft een kaart, het is wat je zegt, meer overzicht waarheen de weg je leidt.
Mooie wandeling verder door het Duitse land.

Hartelijke groet,

ite wierenga

ja, bert, meestal ontmoeten vriendelijke mensen steeds maar vriendelijke mensen op hun WANDERINGS dan wel SOJOURNINGS. het goede weer verder.

Hannie de Vries

Ha die Bert, moedige man. Ik volg je verhalen met veel plezier en leef mee met je bijzondere ontmoetingen. Duitsland heeft veel moois te bieden als ik het zo bekijk. Bert je bent nooit alleen, maar je moet het wel alleen doen.
Ik kijk uit naar je volgende verhaal plus foto's. Hartelijke groet Hannie

Hannie de Vries

Ook ja, en die Bea van is ook een Moordvrouw.

Willemien

Ik merk dat er voor ons nog veel te zien is in Duitsland. Je loopt nu door een voor mij totaal onbekend gebied. En neem de rust om af en toe te lezen. Je hebt toch wel een e-reader bij je? Het goede! En mijn vader zei altijd: eerlijk zweet stinkt niet - en vervolgens moesten wij klusjes doen!

Jan Stegeman

Heel herkenbaar, die boekhandel.
Lezen is een primaire levensbehoefte.

Mooie dingen maak je mee, Bert. Boeiende verhalen!

Groet.

Jenny

Hoi Bert..Trier, dat is smullen!! Moaie stêd, heb er leuke herinneringen aan..heb je al een licht gewicht boodschappenwagentje voor al die boeken die je onderweg gaat verzamelen..haha..misschien kun je wel een wandelende bibliotheek worden voor de mensen in het buitengebied..het verspreiden van enige literiare kennis is nooit verkeerd!! Past ook wel bij een pilgrim met levenservaring...haha..
En ja...er gaat niets boven een kaart in handen..veel rustiger dan dat geloer op zo'n schermpje..dat snap ik helemaal!! Prachtig wandelweer..ook hier..heb de route voor Bea uitgezet!!
Grt..en geniet!!

Anneke en Wouter

Hoi Bert. Wat fantastisch dat je al in Trier bent. Blijkbaar gaan de beentjes weer helemaal toppie. We genieten van je verhalen. Wij gebruiken naast het kleine route kaartje ook een overzichtskaart. Vinden wij ook prettig al is het maar om een overnachting te vinden die niet direct aan de route ligt. ( booking.com is een aanrader). Bonne route gewenst vanuit de Jura. Groetjes

Brigitte en Herman

hoi Bert,
wij zijn weer thuis na onze "volledige" Eifelsteig. We hebben genoten van onze ontmoetingen onderweg in de bossen en op de eindpunten, je hebt een blijvende (positieve) indruk op ons gelaten.
Als we je verslagen lezen vol enthousiasme, horen wij je ook praten.
We wensen nog een leuke en blessure vrije pelgrimstocht toe en op naar Rome.
Groeten
Brigitte en Herman

petra

Mooie verhalen schrijf je. Wij volgen je hier te Bergen 'op de voet'. Nol pakt regelmatig de atlas: kijk zover istie al. Alle goeds op je tocht. Vele groeten.

George

Trier lijkt mij een plaats om een langere tijd te blijven. Die naam komt zelfs in de ouden Duitse sagen voor, ver in de nevelen van de oerhistorie. Is daar nog wat van te zien daar? Heb je nog tijd gehad om daar naar op zoek te gaan? Of verlang je te heftig naar Rome, ook denkbaar.
Groetelings, George

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!