van-p-naar-r.reismee.nl

Duizend km - een mijlpaal!

Vandaag een spannende dag- oh nee, niet vanwege die mijlpaal, daar stond ik niet bij stil (?), ik had andere zorgen. In de plaats van bestemming bleek vlgs internet geen onderkomen, en ook niet in het verdere dorp, of het was Ruhetag, want maandag en dinsdag zijn, zo zei een Duitser, 'fürWanderer gefährliche Tage'. Bij de voorbereiding had ik juist wel iets gezien, maar goed. Ben op pad gegaan met het voornemen ieder onderkomen vóór het doel te accepteren - maar ja, dan moet er wel een beetje dorp komen dat de naam dorp verdient. Lichte zorg maakt zich meester van me. Dan duikt zo'n verstopt dorpje opeens op, zomaar, je weet dat er iets is, maar ziet het niet. Piepklein. Oh ja hoor, zegt een mevrouw die ik aanschiet - 6 huizenverder is een Gasthof. Ruhetag! Ik rammel aan de deur en mevrouw doet open: geen probleem, alleen eten gaat vandaag niet maar ik breng en haal u naar en van het buurdorp! En weer komt het goed!! Ik ben vroeg, het regent buien en ik hebt ijs om te bloggen en tevreden te zijn over mijn besluit- tevredenheid al duizend km lang!

Enkele maanden voor mijn vertrek las ik een fascinerend verslag van een Belg, die vanuit Gent dwars door Europa naar Jeruzalem pelgrimeerde. Hij zag op tegen de Anatolische hoogvlakte in Turkije, meer dan duizend km lang, in een verzengende hitte te overwinnen. Hoe doe je dat, zonder bocht in de weg, boom of verheffing in het landschap waardoor je weet dat je vooruitkomt? Dan, schrijft hij, moet je de referentiepunten in jezelf zoeken, anders draai je door; ' het werd een psychoanalytisch afdaling in mijn eigen ziel'. Dat bleef hangen bij mij: de referentiepunten zoeken in jezelf. En verdraaid: het klopt en het werkt! Niet dat ik in analyse ga bij mezelf, maar het mechanisme klopt. Die eindeloze boswegen, wegen met vals plat naar boven bocht na kromming na bocht; die 40 km (of waren het er meer) bos achter elkaar - dag na dag: ik moest er iets op vinden, en mopperen werkt alleen negatief ( zie mijn motto). Ik ging het gesprek aan in en met mezelf, over van alles, of zoals dat in het Duits weer zo fraai heet, allesomvattend: über Gott und die Welt - in figuurlijke zin dan. Over wat pelgrimeren is (komt later), over mijn werk en boek, over m' eigen ontwikkeling, waar ik eigenlijk de moed vandaan haal voor deze onderneming- over wat dat eigenlijk is:het gesprek met jezelf aangaan, over de filosofie van Hannah Arendt daarover, over het ordenen en schiften van mijn ervaringen - en ik kijk om me heen en ben alweer een km verder! Juist de opmerkingen van Arendt ( nu toch wat filosofie) zijn veelzeggend en ze hielpen bij die duizend km. Arendt stelt dat we nooit alleen zijn. Pardon? Nee, we voeren voortdurend het gesprek met onszelf - het gesprek tussen Ik en mezelf. Dat klinkt raar, is het niet. Die tweedeling merken we steeds, bijv als we zeggen ik kwam mezelf behoorlijk tegen. Dat gebruiken we altijd negatief, als we onverwacht reageren op iets en wat ons dan tegen valt- maar toch: een tweedeling. Ahrendt spreekt dan liever ook van Tweezaamheid en we zijn pas weer een, alleen, als iemand anders onze aandacht vraagt! Aardige constatering toch? Ik merk nu dat tijdens die vele kilometers ik ook Tweezaam ben en ik ontmoet steeds mezelf, in positieve zin: ontdek reacties etc die ik niet wist of verwachtte. Dat is, zo merk ik nu, bij mezelf komen-ook een tweedeling, maar positief, daarom gebruik ik dit werkwoord om de negatieve lading van ' jezelf tegen komen' te vermijden. En daar hoort ook bij het totaal onvermoede gewicht dat mijn levensovertuiging speelt - ook met nieuwe accenten. Zo bedacht ik, dat Nietzsche en Paulus (ik lees ze nu beide)veel gemeen hebben!! Aardige 'cliffhanger', toch? Leg het niet uit nu, zal thuis verantwoording afleggen.

Goed, bijmezelf komen- opeens begrijp ik die woorden! Beter laat dan nooit moet je maar denken.

Hallo - bent u daar nog? Ik schrijf dit vooral voor later, voor mezelf. Hoe heb ik dit mentaal gedaan? Door mijn motto, door het hierboven geschrevene. Laat ik eerlijk zijn: of dit me ook door de Povlakte helpt met muggen en hitte en rechte eindeloze wegen en dijken... we zullen zien.

Dank voor je geduld als je zover gekomen bent met lezen- op naar de volgende Duizend, maar dan deels echt met z'n Tweeën!

Tot aan de andere kant van de Rijn

Reacties

Reacties

Nel

Ik blijf me verbazen Bert. Steeds maar op pad met lied 416. Goede tocht verder

Jan Bert

In een volgende blog Karl Barth aanhalen en we zijn weer dikke vrienden.

Bert Slaa

Jan Bert,
Mooie reactie op N en P, houd ik van!
Ik zal kijken wat ik voor je kan betekenen. Misschien krijg ik Nietzsche en Barth nog bij elkaar, maar ik denk dat dat voor een Barth-kenner als jij gauw door te prikken is.

Jan Slaa

Een mijlpaal bereikt, 1000 km te voet! En zoals je schreef, het gesprek dat je aangaat, deels met jezelf; ook mooie reacties van derden; voel je je ook een beetje pelgrim alles zo overziend en overdenkend? Sterkte en zegen gewenst zowel geestelijk als lichamelijk.

Rita

Mooi dat je zo vaststelt dat jij zo goed met jou kunt praten. Dat hebben wij nou ook. Een positieve manier voor jou om te ontdekken dat je ineens een stuk verder bent op je weg. Vraagje: heb je een e-reader bij je? Je kunt dus wel lezen af en toe?

Arie

Friedrich Torberg (1908-1979) over Tweezaam:

Ballade der großen Müdigkeit:

Ich möchte alles, was ich fühl, nicht fühlen
und ganz allein sein ... Nein, nicht ganz allein:
ich möchte gern zwei kleine Hunde sein
und miteinander spielen

Of toch liever Bomans / Van der Plas, want veel muzikaler:

Spleen:

Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemlijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Willemien

Die Nederlandse variant van hierboven klinkt hier ook wel eens in huis!

Jan Bert

Ik zat te denken aan een verbinding tussen Arendt en Barth. Ahrendt= elk menselijk handelen is nieuw begin. Barth: Christus is als ware mens het nieuwe begin in zijn handelen. Optie?

riette

Toch gefeliciteerd Bert vanuit Peize: 1000 kilometer Whaaauw! Gezegend deurgoan!

Jenne

Beste Bert,

Vandaag even de tijd genomen om bij te lezen. Dank voor de reisverhalen en jouw fraaie bespiegelingen. Vooral de gedachtegang over 'jezelf tegenkomen' vind ik een eye-opener. Wat heb je al een lange weg afgelegd! Als simpele Pieterpadloper ( etappe van 20 km en dan weer twee weken rust ...) voel ik bescheidenheid. Vorige week zijn Marja en ik teruggekomen van een rondreis door Georgië en Armenië. Daar hebben we veel inspiratie opgedaan. Mogelijk een bestemming die ook goed bij jou past. (voor later)
Volgens de weerkaarten loop je nu snel in de richting van het warme zomerweer. Veel succes de komende dagen. Blijf drinken!
Hartelijke groeten uit Zuidhorn.

Arie

Bert,
Hoe meer ik in jouw blog lees, hoe meer ik begin te begrijpen welke grondgedachte jou tot jouw pelgrimstocht heeft gebracht. Wij hebben wel eens gedachten uitgewisseld over hoe we in het leven stonden en hoe we over 'dit en dat' dachten, maar het wordt me nu steeds duidelijker wat jou 'drijft'. Niet alleen door wat jij in je mooie blog zelf schrijft, maar ook door wat anderen melden (de Kuiterts, Barths enz. vliegen me om de oren).

Eerst dacht ik dat jouw tocht voortkwam uit de behoefte om datgene wat geen mens ooit zal begrijpen te eren (of zoiets). Om een soort vorm te geven aan het onwezenlijke gevoel dat je kan krijgen als je nadenkt over de oneindigheid van Alles, over wat een schepsel (mens, aap, plant, virus ...) was voordat het vorm kreeg, over wat het wordt nadat het leven eruit is enz. (Als ik dood ben keer ik terug tot voor mijn geboorte, denk ik).

Eerst dacht ik dat 'Rome' voor jou een plaatsvervanger was van dit alles. Maar nu meen ik te begrijpen dat je toch vooral geïnspireerd bent door hoe een zich steeds ontwikkelende specifieke geloofsovertuiging omgaat met wat volgens mij nooit te begrijpen zal zijn.

Ik zou het graag nog eens met jou over het volgende hebben, als je weer thuis bent. Is het niet zo dat men alle religies kan verwijten dat ze een soort 'Jip-en-Janneke-stripversie' produceren van wat we nooit kunnen begrijpen? Is het behapbaar maken van het onbehapbare op zich niet een soort heiligschennis? Zelf krijg ik een diep 'religieus' gevoel bij de gedachte dat we te nietig zijn om er ooit de ballen van te zullen begrijpen. En bij die gedachte wil ik het dan houden. Die moet niet ontzuiverd worden door Kuitert, Barth, of anderen. Die mag wél mooier gemaakt worden door iemand als Bach. Ik krijg het altijd te kwaad bij z'n O Haupt voll Blut und Wunden. Niet omdat ik iets zou hebben met het theologische verhaal rond Christus (waar J.S. zwaar in geloofde), maar vanwege de muziek, die iets vertegenwoordigt van wat niet in woorden te vatten valt. Kortom, ik geloof in verwondering die niet verwoord moet worden.

Bert Slaa

Arie
Aan het ontbijt lees ik jouw prachtige woorden, echt: ze raken me want je hebt de kern te pakken. Ik bedacht deze week: pelgrimeren is niet iets, het gebeurt - en lijkt daarin op in mijn geval mijn godsdienstige overtuiging. Tot in details verwoord je wat ik daarvan denk en voel.
Hartelijk dank voor deze vriend-elijke woorden!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!