van-p-naar-r.reismee.nl

Te veel !

Vrouwen in, aldus de expert Bea, goedkope kunststofkleding; mannen in, aldus ervaringsdeskundige uit 50/60er jaren Bert, in zwarte gereformeerde slobberende ouderlingenpakken; ‘ zielige’ opgedirkte kinderen in pakjes, waarin je niet kunt/ mag spelen, maar gelukkig doen ze dat wel- Italiaanse ordinaire chic (of omgekeerd) en.... een rode Ferrari voor de deur. Kortom: waar we een onderkomen vinden vindt ook een Italiaanse Matrimoniale plaats. We kijken met een grote fles bier voor ons onze ogen uit. Enigszins deviant gedrag. Bea kan het orthopedagoog-zijn niet laten: bij de dreunende muziek heef ze oog voor een boreling : ‘ dat ze die geen oordopjes indoen’!

Er is zoveel te vertellen na twee dagen, ik weet niet waar te beginnen- bij het huwelijk dan maar. Dat is het grote verschil met de kampeervakanties tot een aantal jaren terug - lopen door dit prachtige land is je onderdompelen in hun cultuur en je verbazen. Zij waarschijnlijk netzo over ons als wij over hen.

Al die mensen die ons aanspreken, vol enthousiasme ( doe ik/ doen wij dat ook met rugzakers?) ; die oudere man die aan de bar onze koffie betaalt vanwege onze Camino; de Duitse/Italiaanse mevrouw die ons aanschiet: tedeschi non, Ollandesi? -,en ons eigenlijk een triest verhaal vertelt....waar te stoppen? De Heilige Trappen in Veroli, waar we als protestanten en Noorderlingen vol onbegrip naar kijken( boete doen door op de knieën naar boven te kruipen- we hadden het ook al in Rome gezien in 2009 en wat het met mensen deed!) tot we onder een wijntje/biertje het wat genuanceerder bezien: is het niet bijzonder dat gemeenschappen vroeger al rituelen en mechanismen bedachten om met persoonlijke schuldgevoelens en wat niet al om te gaan, de oorbiecht is er ook een voorbeeld van. Zeker voor alle kennis van psychologische mechanismen is dat opmerkelijk. Dat het ontaardt is wat anders, maar welke menselijke activiteit ontaardt niet, of kan niet ontaarden?

Ik houd op- de Champions Leaque finale begint- volgende keer meer, o.a over een kerk zoals een/ de kerk moet zijn- als gebouw wel te verstaan.

Het lopen door dit prachtige land gaat overigensgoed.

Tanti Saluti

Miep Romkes

Hoi Bert en Bea,

Wat een prachtige verhalen! We genieten er heel erg van. Heel herkenbaar ook. Daarom nog mooier om jullie ervaringen te lezen.
Wij hebben deze vakantie in Noord Spanje een etappe van Santiago de Compostella gedaan. Voelde een beetje als vreemdgaan, maar het is ook daar prachtig!
Nog veel mooie dagen gewenst!

Hartelijke groet,

Bert en Miep