van-p-naar-r.reismee.nl

Verder de Apenijnen in

Rustdagen waren in 2017 ook al zelden rustdagen, maar dagen met, laten we zeggen, verminderde activiteit. Zo ook in Cassino. ‘ s Morgens met de bus omhoog naar het beroemde klooster, samen met Kees. De architectuur van het complex is indrukwekkend. Het maakt weliswaar een ‘nieuwe’ indruk maar dat is begrijpelijk na de verwoesting in ‘44. De kerk daarentegen is te overdadig, zeker tegen de achtergrond van die in Casamari en Aquino. Daar, en bij de vele andere vaak al vervallen kerkjes die we tegenkwamen, komt bij mij onvermijdelijk die prachtige regel van de dichter C.O. Jellema boven over het kerkje in Fransum: ‘ van het uitblijvend antwoord de schrijn’. Die prachtige paradox wordt in te barokke kerken, ook in Montecassino, m.i ontkracht door teveel een antwoord (waarop?) te suggereren. Zie de foto’s om zelf te oordelen.

Tegen een uur weer naar beneden, was gedaan, gelezen, bijgeslapen en ‘ avonds met Kees weer gegeten.

Ondertussen wat verder gedacht over het vervolg vd reis. Bea plant meer dan ik, en soms komt dat goed uit. Ze heeft de route (lengte en profiel) geanalyseerd en komt met het voorstel een stukje de trein te nemen vanaf Mignano, om te lange etappes te mijden. Als pelgrim zou ik dat niet doen, nu vind ik dat verstandig: ik ben al heel blij hoe goed het gaat met Bea - en waarom forceren. Reis met trein gepland en aldus uitgevoerd- en het is gewoon leuk ! Het landschap trekt voorbij en je ziet het veranderen, net als het karakter vd de dorpjes: ze worden steeds meer slordig Italiaans, i.p. v keurig onderhouden middeleeuws. En tot ons beider verwondering: het is nog steeds groen en vruchtbaar. Pas na Benevento, in Puglia, zal dat misschien veranderen. Ook de taal wordt wat ‘dialectischer’ om zo te zeggen en de mensen zijn echt kleiner dan boven Rome.

Uitgestapt in Telese lopen we even naar Solopacca, waar we redelijk doorweekt aankomen: het is heet! Dus extra letten op de waterinname. Vanmorgen afscheid genomen van Kees die ook in hetzelfde Agriturisme overnachtte. Het was genoegelijk zo ‘s avonds elkaar weer te treffen bij de maaltijd en ervaringen te delen- als (expelgrim en nu vakantieganger. Het verschilt echt!

Eindelijk bovendien weer eens buiten gegeten- mijn voorzegging eerder komt uit denk ik: we gaan de regen en koelte nog missen! Morgen en overmorgen in 2 etappes naar Benevento, alwaar we een rustdag inlassen want het schijnt mooi te zijn.

Het is dan ook Pinksteren -dus geef de Geest tijd en gelegenheid neer te dalen?? want daarna schijnen we volgens Bea stevig aan de bak te moeten!

Tot de volgende keer. Salve