van-p-naar-r.reismee.nl

Datum ist es am Rhein so schön

Ruim vijf weken ben ik door Duitsland getrokken. Ik zag ertegenop bij Vaals/Aken- en nu ben ik volgende grens al weer over, met heel wat minder spanning - ik vind het zelfs wel goed om een andere cultuur in te gaan, want dat is het. Ruim vijf weken door verschillende streken, landschappen, steden en dorpen - en ik heb er van genoten. De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam, heb geen vervelende ervaringen gehad, ben zelf naar lichaam en geest heel gebleven- dat alles kleurt hoe je naar een land en samenleving kijkt. Ik heb veel en subjectief opgemerkt, maar dat laatste kan niet anders. Zijn Duitsers nou zo anders dan wij? Ja en nee. Ze zijn formeler- we spreken elkaar aan met Sie, totdat iemand het Du aanbied - zo gaat dat hier. Veelzeggend komt dat aanbod van mij, de wat informelere Nederlander. Toch vind ik het niet vervelend dat formele; je word ook netjes te woord gestaan. Anderzijds heb ik de indruk dat mijn wat informele wijze van omgang bij veel Duitsers goed valt- alsof ze het wel prettig vinden, losjes maar correct- ik krijg ze gauw onbedoeld aan het lachen.

Duitsers zijn denk ik meer zich bewust van hun identiteit dan wij. Ze zien het niet als negatief, keurslijf, maar als bron en link met wat goed was/is. Neem hun taalgebruik- keurig, goed geformuleerd en in prachtige volzinnen- zo gaan de gesprekken. Geen grammaticale monstrueusiteiten ( 'ihnen kommen nicht' is volstrekt ondenkbaar hier), geen overbodig Engels- veel minder bijv. in reclame dan bij ons. Ja, goed, een iPhone heet hier Handy, en op de radio zijn ook hier kinderen opeens kids. 

Ik heb stellig de indruk dat milieu hier meer leeft dan bij ons, overal verzoeken, bewustmakingen etc. En dan het verkeer: tot mijn verbazing wordt me keer op keer op keer met of zonder rugzak voorrang verleend - kan ik iets van leren. 

Ze zouden wel wat meer gedurfder kunnen bouwen wat woonwijken betreft: het is eentonig, blokkerig, vierkanten en variaties daarvan. Iets meer van ons Design overnemen zou geen kwaad kunnen.

Tot slot viel me al snel op het grote aantal buitenlanders dat in de horeca werkt, en niet alleen in de steden. Je kunt er op verschillende wijzen naar kijken, maar het viel me op hoe ze op goede wijze werden bejegend, begeleid en zij hun best deden de taal onder de knie te krijgen.

Maar ... net met een Turkse Zwit ...... oh, pardon: ' ich scheisse auf den Schweizerischen Passport' gesproken. Al 40 jaar woont hij hier, noemt Dld het schurkachtigste land ter wereld en Merkel .... Turk is hij en blijft hij in eerste en laatste instantie. Wat een agressie! Ik begin het te leren: zwijgen ipv tegen het getier in te gaan. Zo kan het dus ook, zo kan identiteit ontaarden. 

Ach - ik ben nog geen tweehonderd meter in ZW , ik vraag een mevrouw hoe het zit met bus en tram naar Basel en: gaat u maar met mij mee, ik moet ook naar B en zeg wel waar u moet overstappen en uitstappen. En met een brede armzwaaiingen nemen we afscheid. De Duitse vriendelijkheid zet zich voort in de Zwitserse. 

Goed, ik ben dus in ZW en ik zeg het een paar keer hardop. Onvoorstelbaar: nu nog even de Alpen ronden en over, Bea in Noord Italië oppikken en we zijn samen onderweg naar Rome. O nee, dat ben ik al twee maand. Morgen eindelijk de terugblik op wat pelgrimeren is, of is die vraag niet goed?

Voor nu: grüess' die woll.


Reacties

Reacties

Jan en Elly

Cultuur -Goethe in diverse varianten en in (jouw)perspectief geplaatst -mooi :-) , culturele bespiegelingen over volksaard(en) en ont-aardingen (ont- aardste individuen ?) en taalgebruik, landschappen die prachtig aan je voorbij trekken, of nee... waar je deel van bent. We zien je lopen! Prachtig dat het tot nu toe zo goed gaat met de energie -zowel geestelijk als lichamelijk. Top Bert!

Arie

Hallo Bert,
Je hebt de Confederazione Svizzera te voet bereikt vanuit de gemeente Peizeria. Dat is niet niks! Ik heb daar nogal veel bewondering voor.

Ik ben het met je eens dat het met het (taal)onderwijs in Nederland soms droevig is gesteld. Dat krijg je als je meer aandacht aan het 'hoe' van een vak besteedt dan aan het vak zelf. Maar ik sta niet onmiddellijk te juichen bij jouw opmerkingen over de veronderstelde afwezigheid van grammaticale ellende bij onze oosterburen. Hoe kan een volk dat voor een groot deel Schlagers het aanhoren waard vindt en zich daarvoor niet eens schaamt, taalkundig ineens wél kwaliteit tonen? Lees hieronder een brief van Malu Dreyer, de minister-president van de deelstaat Rijnland-Palts, aan Angela Merkel. Stikt van de fouten.
Sehr geehrte Frau Bundeskanzlerin, liebe Frau Merkel,
angesichts immer neuer Enthüllungen um das Ausmaß und die Möglichkeiten der Datenüberwachung durch fremde Geheimdienste möchte ich Sie als Bundeskanzlerin bitten, zeitnah ein Spitzengespräch mit Vertretern der Länder und den Datenschutzbeauftragten von Bund und Länder zu führen.
Die auch heute wieder bekannt gewordenen Informationen, wonach die amerikanische und britische Geheimdienste nahezu sämtliche Verschlüssungssysteme unterlaufen können, verunsichen die Menschen in unserem Land.
[...]
Wir, als diejenigen die in diesem Land Verantwortung tragen, haben die Pflicht, eine tiefe inhaltliche Auseinandersetzung zu diesem Thema zu suchen. Wir müssen alles dafür tun, um die Vorgänge vollständig aufzuklären und die Grundrechte unserer Bürger und Bürgerinne zu schützen.
Mit freundlichen Grüßen,
Ihre Malu Dreyer.

Die schreeuwlelijke Turk is gewoon een druiloor. Die heb je in alle soorten en maten. Hij vertegenwoordigt geen identiteit, geen geloof of overtuiging, of wat dan ook. Goed dat je zijn platwormerige getier niet hebt onderbroken.

Sterkte voor het verloop van de tocht.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!