van-p-naar-r.reismee.nl

Hoe zuidelijker, hoe....

Je kunt merken dat we verder naar het zuiden zijn, merkte Bea op. Waaraan je dat merkt: het is smeriger, slordiger, chaotischer- steden en dorpen zijn anders, de wegen zijn slechter. Dat laatste is echt opvallend. Slechte wegen in Nederland zouden hier als biljartlakens ervaren worden. Slecht is vele malen slechter dan in Ndl. Het noordelijker gelegen Toscane is echt totaal anders, je merkt aan alles dat dat veel welvarender is. Lazio is anders, alsof het bij de provinciegrens echt ophoudt. Bolsena is wat dat betreft een soort kantelpunt: net geen Toscane meer, wel in trek bij toeristen en het ziet er verzorgd uit. Montefiascone, zo’n 15 km verder, is al anders, slordig, somber,ongeordend en onverzorgd.De plaatsenwaar we daarna verblijven bevestigen dat beeld alleen maar. Neem de grote stad, de laatste voor Rome, Viterbo. Mooi, maar totaal anders dan Siena of Lucca. Het is moeilijk te beschrijven, maar overduidelijk. Alleen: of het een kwestie van welvaart is, is de vraag. De winkeltjes- winkeltjes, geengrote saaie zalen als bij ons- zien er verzorgd uit. Mijn voorzichtige conclusie: het uiterlijk van de stad of woning interesseert hen gewoon niet of minder. Een B&B ziet er niet uit van buiten, maar van binnen....! De sfeer in de plaatsen echter is bijzonder, naar mijn idee- ik vind het wederom prachtig. Zo zijn we vandaag in Formello beland- de middeleeuwen. Het historisch deel kenmerkt zich door de velepleintjes: per zes huizen ongeveereen pleintje, met boom waarrond je kunt zitten. Niet eerder gezien. Toch blijft wel het idee hangen: het is hier minder welvarend dan in Toscane. Nog meer? Ja, de mensen zijn wat anders, vaak kleiner, donkerder. Net als de steden zelf: vaak uit donkere grote stenen opgetrokken. Verder:we eten later. Kan in Toscane zeven uur soms nog, hier lukt dat niet- half acht is op z’n vroegst. Je gaat een provinciegrens over- en de cultuur is echt weer behoorlijkanders.

We naderen de grote wereldstad Rome, het wordt drukker. Ik heb zelden vooruit gekeken tijdens mijn reis (is goed bevallen), nu werp ik toevallig een blik op de kaart en zie dat Sutri zo’n 50 km van Rome ligt- een uurtje met de trein. Dat had ik niet verwacht- niet in dagen alleen, ook op de kaart nog slechts een Hanetree. Ik merk dat ik onrustig ben, onrustig slaap - ik denk veel terug, ben bezig met ‘verwerken’. Ik vind dat ook goed, het hoeft niet meer langer. Het afscheid nemen doet geen pijn, dat zal nog wel komen;ik verlang weer naar het gewone leven en merk dat ik plannen maak. Dat is een goed teken vind ik. Toch: ookal komen de fysieke grenzen in zicht, vandaag uren lang vijf km per uur gelopen- door het koele weer en de vlakke etappe. Maar eergisteren, slechts 18 km, sleepte ik me een hellingkje als een hondendrol op. Het ging nauwelijks. Ik weet het aan het Italiaanse ontbijt; ik ben gewoon op. Eenandere jongere pelgrimkan alleen nog met twee stokken lopen, anders gaat het niet- we zijn gewoon op!Unjour sans, slechte-benen-dag heet dat in wielertermen en die zijn er meer dan twee maand terug. Niks mis mee, en zo ervaar ikhet ook.Endan doe ik het als 67-jarige niet gek vind ik - en ik haal weer wat ‘jong spul’ in!?

Morgen komen we in een voorstad van Rome, om zaterdag gezamenlijk naar het Pietersplein te lopen- nog geen idee wat dat bij me zal oproepen. Voor nu: buona notte e a dopodomani da Roma, ofwel:welterusten en tot overmorgen vanuit Rome.

Reacties

Reacties

Anneke en Wouter

Hoi Bert. Je bent er bijna. Wat een prestatie van formaat. (Alhoewel het daar niet direct om draaide). Chapeau! De laatste loodjes wegen het zwaarst kloppen nu dus ook.
Geniet samen van jullie binnenkomst in Rome en nog een paar fijne dagen daar. Groetjes vanuit Peize

Jenny

Jaa..op naar de Città del Vaticano..en de Friezenkerk niet vergeten..hahaha..ik maak een diepe buiging en doe mijn petje af voor deze mooie prestatie van die 67 jarige Pelgrino!!! Grt.voor jullie allebei!!
PS,,volgens mij kun je ook een stempel halen op het St Pieterplein..je hoeft de grond niet te kussen hoor...

Leen

Ciao, Bea en Bert. In gedachten loop ik de laatste kilometers met jullie mee. Geweldig hoor die prestatie en hopelijk komen jullie met een lekker zonnetje het Sint Pieterplein op en voelen jullie je omarmd door de colonnade van Bernini. Zondag in mijn welkomstwoord zal ik de gemeente op de hoogte stellen van jullie aankomst in de Eeuwige stad.
Succes met de laatste kilometers! Groeten, leen

ALI Hoekzema

Ben blij te lezen dat je toch ook wel weer verlangt naar het gewone leven.
( ik maakte me al een beetje ongerust )
Dus nog even en dan....weer een heel hartelijk welkom in PEIZE.

nel broos

Nog 1 dag te gaan en jullie zijn er. Steeds weer vernieuwend en verrassend. Een prestatie die ik je niet na doe. Geniet en sterkte straks met het afkikken. Lijf en ziel : rust. zien elkaar weer in gezondheid is te hopen. groetjes uut grunn.

Dragoslav

Hallo Bert,

Wat een moment moet het morgen zijn! Wat een prestatie zeg, in alle opzichten! Petje af!!.
Heel veel succes met de laatste loodjes (kilometers) maar vooral veel plezier! Probeer de verwerking van de geweldige indrukken van de afgelopen maanden uit te stellen als je terug in Peize bent.
Wens jullie het allerbeste!
Groeten,

Dragoslav

Anja Diesemer

Dag Bert,
Wij aten deze week bij Gerrit Jan en Matty. Van hen hoorden we van jouw grote tocht. Wat mooi dat je dit doet! En wat leuk om je verhalen te lezen! Arien en ik liepen de Via Francigena vanaf Lucca tot Rome. We kennen je huidige traject dus goed. Tijdens de laatste etappe, voordat je op het Sint Pieterplein aankomt, kom je over een kleine heuvel, begroeid met bos. Van bovenaf heb je dan een adembenemend gezicht op Rome: het ligt letterlijk aan je voeten. Dat moment: ik wou dat ik dat kon overdoen. Geniet van de laatste kilometers!! Veel groeten van Arie en Anja

Jan & Flora

Als het goed is vandaag of morgen in Rome aankomen; het 'einde' van een bijzondere tocht; een ding is zeker; je zult dit nooit vergeten; met dank voor je mooie bespiegelingen en verhalen naast de fysieke inspanningen; petje af! Alle goeds en ik neem aan: niet te voet terug!
Met een hartelijke groet en tot horens.

Maaike

Hallo jongelui, gefeliciteerd met jullie aankomst in Rome. Hopelijk vinden jullie ook stikte en rust in Rome. Een goede reis terug.

Nol

Ha die Bert en Bea.
Wat een geweldige prestatie. Ik geloof dat ik het je niet zou nadoen. Hoed af. (Hoewel je hem volgens mij de hele reis hebt opgehouden.) Geniet nog maar even een paar dagen flink in het oude Rome. En dan maar naar huis. Ga je dat ook weer lopend doen? Waarschijnlijk niet. Ik heb genoten van al je prachtige verhalen en mooie foto's. En dan nu maar het vliegtuig nemen naar Peize airport. Je weet toch nog wel het adres, hoop ik. Heel veel groeten vanuit het verre Bergen

Anjanieuwenhuijse&.nl

Als ik de kans zou kunnen krijgen zou ook ik zo’n reis ook eens willen doen.
Helaas ben ik daar niet voor in de wieg gelegd ook met andere dingen niet.
Vind het al heel wat dat jullie dit gedaan hebben misschien gaan jullie nog zo iets doen. Vind het een hele uitdaging mijn complimenten.
Groeten van Anja zus van Mattie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!