van-p-naar-r.reismee.nl

Deur d' aolde laandschap

Vertrokken. De tussentijd is voorbij- tussen niet helemaal in het hier- en-nu, maar ook nog niet 'daar', op pad. Een tussentijd met onrust: ik las bijna niet meer en wie me kent weet wat dat betekent. Nu ben ik op pad. Uitgezwaaid door vrienden, buren, familie en uiteraard Bea. We hielden het niet droog, vanaf nu moet ik het alleen doen. In een later bericht meer daarover. Vertrokken met alle goede wensen en een rol pepermunt, gesponsord door Gerhard, broer van Bea: de leeftocht voor een gereformeerde. Het dorp uit begeleid door Jan en Greet die een half uur meeliepen. Verwondering, ongeloof - nog steeds besef ik maar langzaam dat ik van P naar R op pad ben. Via Assen, Rolde -vanaf daar op het Pieterpad- Schoonloo, Sleen/Erm zit ik nu, zondag, in Coevorden. Bijna 100 km deur d' aolde laandschap, ofwel Drenthe. Goede vriend en oud-collega Jan Bert loop mee tot Hardenberg. Genoegelijk, veel te delen en 'mit ihm kann man auch gut schweigen' (onbekende bron). Het aolde laand is mooi, dorpsgezichten herinneren aan jeugdboeken, de streektaal is vertrouwd; soms wel veel bos, maar aan het landschap en het weer kan ik niets doen! Ja, ook PHPD komt op, om een uitdrukking te lenen van Bert en Miep, ervaringsdeskundigen als Romepelgrims: pijntje hier, pijntje daar. Maar ik loop ze er gewoon uit. En die Sorgen? Ik leef bij de dag, maar ben ook praktisch. Het is zomer, weekend en Pieterpad, dus druk. Ik regel twee dagen van te voren een onderkomen, vandaag bijv. Ommen. Verder zie ik wel en Limburg etc zijn nog heeel ver weg. Langzaamaan wordt m' n hoofd rustig en de slaap beter- mijn hele lijf en geest komen langzaamaan in een structuur. Zo is er al een vast patroon bij aankomst van eerst rugzak uitpakken, douchen, apparaten opladen en plat. Heerlijk. Tjeenk Willink redt zich zelf maar! Het vertrouwen groeit met de dag- de nacht voor vertrek was dat nul: je bent knettergek, ging er door me heen. Ik ben vertrokken -de tussentijd is een tijd vol verwondering geworden, vol loslaten, dat me verrassend goed afgaat.

Reacties

Reacties

Phiona

Zet hem op!

Ron van den Bosch

Dag Bert,
Mooi, je bent gestart. Bewondering! Ik hoop dat je een mooi begin zal ervaren van deze bijzondere voetreis, zo door Nederland met zijn vele mooie gebieden, plaatsen en mensen. We blijven je volgen via de blog en hebben er vertrouwen in.

Een groet uit Luxemburg (ook onze plannen worden doorkruist met onverwachte gebeurtenissen).

Susanne & Patrick

Beste Bert, mooi dat je je ervaring en emoties met ons deelt. Petje af! Mooie reis gewenst en we horen graag meer van je. Groet uit Peize

Henny Wiegman

Goede start met al een eigen ritme.
succes verder en veel genoegen

Nol

Hallo Bert
4 dagen onderweg, 100 km, met zoveel bepakking, ik heb nu al heel veel bewondering voor je en je bent nog niet eens op de helft...
Bea en Petra vermaken zich prima op Terschelling. Zelf ben ik maar weer eens een Scarlatti sonate aan het studeren.Ook leuk en lastig. Ik houd je blog nauwlettend in de gaten. Goede reis morgen en bedenk: het blijft niet eeuwig dertig graden.

Miep Romkes

Ha Bert, mooi verhaal en zo te horen gaat het je lukken ook! Fijn om het mee te lezen. Het is af en toe heel herkenbaar. Buon cammino! Hartelijke groet, Miep

Piet en Ingrid

Ha Bert, de kop is eraf en het klinkt allemaal goed. Bon courage met het volgende traject!

Gerhard

Chapeau!

Bert Romkes

Ha Bert,
Je schrujft mooi! En herkenbaar. Hoe het hoofd langzaam 'leegloopt' bij het lopen en er plaats komt voor veel dingen die ons in het drukke dagelijks bestaan ontgaan. Succes en sterkte, ook voor de moeilijkere momenten. Ook die zijn waardevol. Ik loop graag verder met je mee.
Vanuit (bijna) Santa Maria di Leuca, eindpunt van onze cammino.
Hartelijke groet, ook voor Bea die dit ongetwijfeld leest.

Willemien

Vanuit Schotland wensen we je een goede voortzetting!

Jan & Greet

Ha Bert, tot nu toe worden we elke ochtend wakker met de gedachte....dat jij weer een stuk verder van huis bent...en steeds dichter bij je einddoel. Leuk om zo snel al iets te lezen van je eerste 100 km.
Nadat wij een laatste zwaai van je zagen (15 juni)..zegen we neer op een bankje bij het Bunnerveen, aten onze lunch en liepen in ons tempo weer naar huis om even verslag te doen bij Bea....
Lieve groetjes van ons en selamat jalan !

Maaike

Hallo Bert, al de eerste (provincie)grens gepasseerd. Het was bijzonder om vrijdag een paar kilometer mee te lopen en je "uit te zwaaien".
Nu al meer dan 100 km gelopen in tropische temperaturen en zware rugzak. Petje af. Ook petje-af voor je reisverslag, geschreven op je mobiel.....

Jan en Elly Kroeze

Geweldig Bert, de kop is eraf! Vanaf de Documenta-camping in Kassel lazen we je verhalen met veel genoegen (en Wifi-vertraging). Blijf schrijven -wij blijven graag je ervaringen delen. 'Goed goan' is een goed Drents gezegde -we wensen het je van harte!

Maaike en Bas

Goed bezig, Bert. Loslaten dat je verrassend goed afgaat en bij de dag leven, dat is wat je noemt: levenskunst. We blijven graag op de hoogte van andere levenslessen. We wensen je prachtige smalle paden en misschien ook zo nu en dan een brede weg toe (als je een beetje wilt opschieten)!

anneke

Hoi Bert, Wat een prachtig roerend verhaal. Wat zal het biertje 's avonds smaken met deze hitte ;)
Zo leuk om je te volgen en je beeldende manier van schrijven. Tot gauw horens maar weer. Groetjes Anneke

Riette

Net ook het stukje in Gem. brief gelezen: Vaya con Dios! en zonnehoedje af voor dit mooie begin van je reize. We denken aan je , groet ook van Joop , Riëtte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!